الأربعاء، 18 مايو 2011

يعني إيه تكون فنان كلاكيت رابع مرة

هناك الكثير منا يدعي الوطنية و هناك الكثير منا يتشدق بأحلى الكلمات عن الوطن بل و يكتب و يغني و يلحن للوطن و في حب الوطن و لكن قلة من يعرفون معنى تلك الكلمة الوطنية و نادر هم من يمارسوها الوطنية.
قد يختلف أصلك عن أصلي و لونك عن لوني دينك عن ديني جنسك عن جنسي شكلك عن شكلي لكن يبقى فقط دمك هو دمي إذ سألت لماذا كنتي في الميدان و مع إنك يعني بالبلدي كده مش مننا و لا تعرفي أي حاجة عننا هتلاقي على وشها نظرة دهشة ممتزجة بحبات التعب و الجُهد المتساقطة من على وشها الجميل اللي هتلاقيه منور بنور الأمل هتلاقي نظرتها بتقلك مين اللي قالك إني بعيدة عنك أنا لما بغمض عيني مش بحلم لنفسي أنا بحلم حلمك أيوة حلمك إنت مش حلمي أنا مش حلمك هوا بلدك هو إنك تمشي فخور بنفسك على أرضك إنك تلاقي مكان في المدرسة الجميلة لأبنك إنك تلاقي فلوس عشان تجيب فستان جميل لبنتك أنا هفضل واقفة هنا لحد ما ينزاح غمك لحد ما تلاقي إيد بتتمد تبني معاك أملي و أملك.

هتستغرب إنت من كلامها و تفكيرها و أكيد هتقول إيه ده أنا كنت فاكركم غيرنا بسياراتكم الفارهة و هدومكم السنييه الجميلة و تسريحات شعركم الغربية و لغتكم ذات النكهة الأجنبية أنتوا أكيد جزء من المؤامرة و معاكم أجندات مش قلتلك فيه ناس بتتدعي الوطنية لكن قلة مندسة هي اللي بتمارسها.

عزيزي المخدوع مش كل واحد عمل فيلم بقى منتج و لا كل واحد عمل أغنية بقى مطرب و مش كل اللي وقفوا قدام الكاميرا ممثليين و لأن الأشياء ليست دائما كما تبدو فأرجوك لا تنخدع لا تنخدع بما يقولوه بل أفعل عكس ما يطلبوا منك فهم فقط كانوا يروا بأعينهم هم مصلحتهم هي مصلحة الوطن الوطن الذي لم يدركوا في يوم ماهيته فأخذوا يمتصوا ما به من رحيق يمتصوا به من دماء حتى تضخموا فصاروا يختالون كقارون قبل أن يخسف الله به.

أنا كنت في الميدان زي بالظبط ما كنت مرات العالم المصري الشاب اللي كان بيبني سلاح رادع عشان نعيش في أمان الأمان اللي لازم كلنا نحس بيه الأمان اللي أفتقدناه ليلة سقوط بغداد الأمان اللي غحنا كلنا محتاجينه في وقت العالم كله بيبص لينا على إننا شوية موارد بيستنفع بيها شوية طفيليات كانت راكبة على جسمنا.

ممكن يكون جدي كان يهودي بس مكنش صهيوني و مع إنه أسلم إلا إنهم حاولوا يشوهوني مش مشكلة إني أتشوه بس مصر تعيش مش مشكلة إني أتعب بس لازم أسمي يبقى على كل شفاه المصريين راجل كان أو ست طفل ولد أو طفلة بنت لازم كل واحد يكون على وشه بسمة.

أنا بسمتك يا مصر

ليست هناك تعليقات: