الخميس، 7 يوليو 2011

حمرا



دي الكلمة اللي عاوز أقولها لناس كتير 
و هبدأ أقولها ليهم و من دلوقتي و عادي خالص لأني بس هقلهم حمرا و هسكت:

حمرا لحسام و حسن و إبراهيم حسن اللي غلبوا اليهود في عقدة الإضطهاد و خايف بعد كده ألاقي فيه قانون مُعاداة الحسنية زي قانون مُعاداة السامية اللي مصدعنا بيه ده.

حمرا لكل لعيب في أي فريق أهلي زمالك إسماعيلي بيشتبك مع الجمهور و يُقعد يستفزه لأن الجمهور ده هوا اللي عمله و خلاه نجم

حمرا للمريض النفسي خالد الغندور و البتاع اللي بيطلع معاه ده إسمه أسامة خليل عشان الحقد المُقدس اللي عمال ياكل في قلوبهم و على رأي الأطباء معرفة وجود مرض هو نصف الطريق إلى الشفاء بإذن الله.

حمرا للمجلس العسكري اللي عمال يمن علينا بأنه وقف مع الثورة و مشي مع الثورة و قعد مع الثورة و هوا أصلاً شكله كده بينام مع الثورة في الحرام و إحنا متقرطسين.

حمرا مرة تانية للمجلس العسكري اللي لحد دلوقتي عمال يلف و يدور و مش عاوز يتخذ أي قرارات ثورية و لا يعمل محاكمات إلا للهاربين بس و الباقي كله تأجيل في تأجيل و حمرا عشان عمال يتشطر على الناشطين الغلابة و سايب الفلول و البلطجية يزيطوا في الزيطة.

حمرا لكل شاب و فتاة أب و أم أخ و أخت عم و خال طفل و طفلة متبرعش لحد دلوقتي لمدينة زويل للعلوم و التكنولوجيا.

حمرا لنجيب ساويرس عشان عمال يشعللها و بيعمل فتن طائفية

حمرا لموبنيل هي و السحب بتاعها بتاع العربيات الجيب عشان لو عملتوا حاجة للمجتمع بتمن العربيات الجيب دي كان ممكن الناس تقول عليكم مُحترمين شيبسي بتساعد الأطفال يكملوا تعليمهم و فودافون بتعمل مبادرة محو الأمية و إنتوا عاملين سحب طب إلبسوا بقى عشان خارجين.

حمرا كبيرة أوي للنُخبة اللي مصداعة دماغنا بالدستور أولاً و لا الإنتخابات أولاً و لا الفتح أولاً و لا التسليك أولاً طلع شاب محترم أسمه أبو الغيط على مدونته اللي أتشرف بمتابعتها بيقلهم يا بهايم الفُقراء أولاً

حمرا للموازنة الجديدة اللي بتشيل الضرائب من على الأغنياء و بتحطها على كبار السن أصحاب المعاشات

حمرا للإعلامية الفاشلة الهابطة هالة سرحان اللي عاملة تسرق فيديوهات الناس المُحترمة من على اليوتيوب و تقُلك دي من إعداد فريق العمل بتاع البرنامج بتاعها.

حمرا لكل الإعلاميين المنافقين الفاشلين اللي كانوا قبل الثورة بيعيطوا على عم قرد و بعد الثورة بيسبوا لعم قرد.

حمرا لكل واحد مش عاوز جمال و علاء و كل الأشكال بنت الكلب دي تتصور عشان الناس تتأكد بدل ما الشائعات و الأوشعات عمالة تنزل علينا كل يوم من حيث لا نحتسب.

حمرا لكل واحد بيفرط في دم الشهداء أو بيخلط الدين بالسياسة و بيستغل الشعارات الدينية من أجل تحقيق مصلحته الشخصية

حمرا لكل واحد بيقول إن الأستفتاء اللي فات كان اللي يقول فيه لأ يبقى بيقول لأ للدين الإسلامي و اللي بيقول آه بيقول آه للدين الإسلامي.

حمرا لكل واحد لسه مش مُشترك في حزب بيعبر عن أفكاره السياسية و حمرا لكل واحد مش بيشارك في الإنتخابات

حمرا لكل واحد مشترك في صفحة إحنا آسفين يا ريس أو مبارك فانز أو مبارك سونز أو واقف في ميدان مصطفى محمود

حمرا لعمرو مُصطفى
حمرا لطلعت زكريا 

و أخيرا قريب أوي هتاخدوا فيزا حمرا إن شاء الله

ليست هناك تعليقات: